Välkommen till vårt nya bokningssystem! Läs mer om det nya systemet här.
Q&A - Vanliga frågor vid bokning av SEB fritidshus
I det här dokumentet hittar du svar på de flesta frågor som rör vårt nya bokningsverktyg och nyttjandet av våra fritidshus.
Bokning
Hur registrera jag mig?
Första gången du ska logga-in behöver du registrera dig (se den blå rutan), och därefter kommer du få ett bekräftelsemail för att verifiera din mailadress. Därefter kan logga in med BankID. När du loggar in andra gången så behöver du endast logga in med BankID.
​
Vad menas med en bokning?
Med en bokning avses, beroende på vilket fritidshus som bokats:
-
1 halv vecka
-
1 hel vecka
-
1 eller 2 sammanhängande hela veckor på Gran Canaria
​
​När släpps nya bokningsperioder?
Bokningssystemet har en rullande bokningsbar period där 6 månader alltid är öppet för bokning. För anställda öppnar den sjätte månaden, den 1:a i varje månad kl.08.00.
​
Det här innebär att den 1 juli öppnar bokningen upp för december, dvs. det är då öppet fr. 1 juli kl. 08.00 tom. 31 dec = 6 månader. Den 1 augusti öppnar bokningen för januari och så vidare.
För SEB pensionärer öppnar den sjätte månaden istället den 15:e i varje månad kl.08.00, dvs. 14 dagar efter de som fortfarande arbetar.
Observera att den nya bokningsperioden alltid öppnar kl 08:00 den 1:a respektive den 15:e oavsett om det infaller på en vardag eller en helg!
​
Vem kan boka fritidshusen?
För att få använda SEB Rekreationsstiftelsen fritidsboenden ska du vara SEB anställd eller pensionär från SEB. Gäster som bryter mot gällande bestämmelser kan avstängas från framtida bokningar.
​
Vem får bo i husen?
Det är en personlig förmån att få hyra fritidsboende av SEB Rekreationsstiftelse och den får inte överlåtas på en annan person. Det är inte tillåtet att hyra boende och sedan till exempel låta familjens barn ta över det. Respektera regeln om personligt nyttjande och avboka om du inte själv har möjlighet att använda den. Gästerna får inte byta hus med varandra.
​
Kan jag boka två hus under samma vecka?
Nej, det är en personlig förmån och du ska vara boende i det hus du bokar.
​
Får man ta med pälsdjur till husen?
Pälsdjur är tillåtet i de hus där så är angivet. Använd filtreringen till vänster i bokningssystemet för att lättast hitta lämpligt hus.
​
Hur kan jag söka på lediga hus?
Översikt över allt som är ledigt under de närmsta månaderna ser du det lättast i tillgänglighetskalendern under fliken “Lediga hus”.
​
Hur hittar jag information och bilder på husen?
​Gå in på "våra orter" och välj den ort du är intresserad av, t ex Villinge. Husen visas sedan längre den på sidan. Där kan du klicka på flikar för bilder mm under respektive hus.
​
Kan jag boka från min mobil eller iPad?
Ja, du kan boka från Ipad eller mobil genom att besöka www.sebrekreation.se
​
Varför behöver jag uppge hur många vuxna och barn som ska bo i huset/lägenheten?
Vid en olycka behöver vi veta hur många som bor i huset/lägenheten. Våra husvärdar behöver också ha informationen för att kunna förberedda sänglinnen och dylikt.
​
Hur lång tid har jag på mig att göra min bokning?
Din bokning är reserverad i 10 min för dig att göra din bokning. Under den tiden kan ingen annan boka ditt hus. Vid inaktivitet rensar den automatiskt din ”kundvagn” och du får göra om din bokning.
Din profil och dina uppgifter
Varför måste jag lägga till mitt personliga mobilnummer?
Vi behöver kunna kontakta dig vi akuta eller andra särskilda situationer och behöver därför det nummer vi kan nå dig på under din vistelse.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du finner sekretesspolicyn längst ned till höger på websidan för bokning.
Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?
När du är inloggad i bokningssystemet klickar du på ”mina uppgifter” i rutan. Du dirigeras då om till cWallet som är bokningssidans egen app. Gå sedan upp till dina initialer högst upp i högra hörnet och tryck på dem. Välj personuppgiter och redigera dina uppgifter och tryck spara. Du får sedan en bekräftelse på ändringen skickad till din e-postadress.
Bekräftelse av bokning
Hur får jag min bokningsbekräftelse?
Bokningsbekräftelsen skickas till den e-postadress du har angett i din kundprofil.
Vad är cWallet?
Det är en gästbokningsapp som du kan välja att få bokningsbekräftelsen till. Det är valfritt för dig att använda appen. Bekräftelsen skickas alltid till din e-postadress.
Måste jag använda cWallet?
Nej, det är valfritt att använda cWallet för din bokningsinformation.
Var hittar jag nyckelkoden?
Du hittar nyckelkoden till huset i bokningsbekräftelsen.
Avbokning och betalning
När ska jag senast betala huset?
Du betalar huset direkt i samband med att du bokar. Betalningen gör du med valfritt betalkort.
Hur många dagar tar det innan jag får återbetalningen vid en avbokning?
Vid avbokning, längre än 4 veckor till avresedatum, sker återbetalningen inom 3-5 bankdagar automatiskt till det kort du betalat med.
Hur avbokar jag?
Du kan själv avboka din resa genom att klicka på länken i din bokningsbekräftelse ”Gör ändringar i din bokning i appen snabbt och enkelt”. Klicka sedan på ”mina handlingar” och välj avboka.
Vad händer om jag avbokar min resa närmare än 4 veckor (28 dagar) före ankomst?
Om du avbokar närmare än 4 veckor (28 dagar) före ankomst kommer vi att debitera dig hela priset för vistelsen. Det enda undantaget där en återbetalning kan göras är i följande situationer:
-
Din semester avbröts av din chef. (Godkännande måste lämnas in)
-
Du blir sjuk innan du påbörjar din resa. (Läkarintyg måste lämnas in)
Underlag skickas in till rekreationsstiftelsen@seb.se
Problem med inloggning
Vad gör jag om jag inte kan logga in i systemet?
Skicka ett e-postmeddelande till rekreationsstiftelsen@seb.se och beskriv ditt problem. Ange ett kontaktnummer. Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar.
Boka båtturen
Hur bokar jag båten till Villinge/Gillinge?
Båten bokas tillsammans med huset. Du kan inte boka båten separat. Det går heller int att boka båten i efterhand. Behöver ödu dock ändra antalet resenärer kan du skicka ett e-post meddelande till rekreationsstiftelsen@seb.se
Måste jag åka med SEB-båten till Villinge/Gillinge öarna?
Nej, det är möjligt att boka en separat "Sjötaxi" eller åka med egen båt. Du kan ringa Kymendö båttaxi tel 0708-261306 eller 0709-461356.
Vad kostar det att boka båten till Villinge/Gillinge öarna?
Det tillkommer inget pris då båtresan är inkluderad i hyran för huset.
Var hittar jag tidtabellen för båtturerna?
Turlistan finner du på bokningssidan under Våra orter - välj Villinge eller Gilling och scrolla längs ned på sidan till du finner kanppen "Båtturlista".
Kan jag ta båt till affären från Villinge/Gillinge öarna?
Turlistan finner du på bokningssidan under Våra orter - välj Villinge eller Gilling och scrolla längs ned på sidan till du finner kanppen "Handlingsturlista".
Incheckning i hus utomlands
Behöver jag informera om min ankomsttid till San Agustin på Gran Canaria?
I bokningssystemet behöver du inte lägga till din flyginformation. Observera att incheckning är tidigast kl.15.00, oavsett när ni anländer. Utcheckning är kl.10.00, oavsett avresetid. Det beror på att städning av samtliga Bungalows måste hinnas med innan nästa gäster. Det finns dock möjlighet att lämna väskorna innanför dörren utan access till bungalowen i övrigt.
Behöver jag informera om min ankomsttid till Barcelona?
I bokningssystemet behöver du inte lägga till din flyginformation. Observera att incheckningen är tidigars kl 16.00, oavsett när du anländer. Utcheckning är kl 12.00, oavsett avresetid.
​
Hur får jag nyckeln till lägenheten i Barcelona?
​I bokningsbekräftelsen som skickats till din e-postadress när du bokat lägenheten, finner du information om hur du kommer in med kod och länk.
Varför behöver vi uppge information om samtliga gäster när vi bokar lägenheten i Barcelona?
Vi måste se till att det är rätt person som bor i lägenheten. Stugvärden behöver visa upp informationen för myndigheterna om det efterfrågas.
Kan jag lägga till eller ta bort medpassagerare till boendet i Barcelona?
Nej, skicka ett e-portmeddelande till rekreationsstaiftelsen@seb.se
Övrigt
Behöver jag reseförsäkring när jag reser till SEB-husen?
Ja, du måste alltid se till att du har privat reseförsäkring eller reseskydd via din hemförsäkring. SEB:s försäkring täcker dig inte under din privata semester.
Kan jag se priser på husen innan jag bokar?
Priserna visa i samband med att du söker upp ett ledigt hus/lägenhet.
Vart vänder jag mig om jag har frågor?
Skicka ett mail till rekreationsstiftelsen@seb.se. Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar.