top of page

Välkommen till vårt nya bokningssystem! Läs mer om det nya systemet här

Q&A - Vanliga frågor vid bokning av SEB fritidshus

I det här dokumentet hittar du svar på de flesta frågor som rör vårt nya bokningsverktyg och nyttjandet av våra fritidshus. 

Bokning

Hur registrera jag mig?

Första gången du ska logga-in behöver du registrera dig (se den blå rutan), och därefter kommer du få ett bekräftelsemail för att verifiera din mailadress. Du behöver svara på bekräftelsemailet inom 24 timmar. Därefter kan logga in med BankID.
När du loggar in andra gången så behöver du endast logga in med BankID.

Vad menas med en bokning?

Med en bokning avses, beroende på vilket fritidshus som bokats:

  • 1 halv vecka

  • 1 hel vecka

  • 1 eller 2 sammanhängande hela veckor på Gran Canaria

Måste jag boka två halvveckor för att kunna boka 1 vecka? 

Två halvveckor efter varandra är automatisk 1 vecka i vårt nya bokningssystem. Du slipper således “bygga ihop” en vecka. I stället väljer du hel-vecka-alternativet som visas vid söktillfället.

När öppnar sommar- och vintersäsongen? 

Bokningssystemet har en rullande bokningsbar period där 6 månader alltid är öppet för bokning. För anställda öppnar den sjätte månaden, den 1:a i varje månad kl.08.00. 

Det här innebär att den 1 juli öppnar bokningen upp för december, dvs. det är då öppet fr. 1 juli kl. 08.00 tom. 31 dec = 6 månader. Den 1 augusti öppnar bokningen för januari och så vidare. 
 

För SEB pensionärer öppnar den sjätte månaden istället den 15:e i varje månad kl.08.00 dvs. 14 dagar efter de som fortfarande arbetar.
 

Observera att den nya bokningsperioden alltid öppnar kl 08:00 den 1:a respektive den 15:e oavsett om det infaller på en vardag eller en helg!

Varför kan jag inte boka i slutet på den bokningsbara perioden (slutet på 6:e månaden?)

Systemet visar grönmarkerat över månadsskiften för de bokningar som löper över till nästa månad och det inte finns en rätt ankomstdag (Torsdag, lördag eller söndag beroende på objekt).  Det med mörkare grönt markerat är möjliga ankomstdagar i systemet.  Det ser ut som att man ska kunna boka perioden men det är inte möjligt om det inte finns en rätt ankomstdag markerat med mörkare grönt i den innevarande månaden. Tyvärr går det inte att ändra detta och vi är medvetna om att det kan bli lite missvisande. Systemleverantören tittar nu på möjligheten att lägga till en blå färg för “ej släppta” bokningar så att det blir något tydligare vad som är bokat resp. Bokningsbart och vad som ännu inte är släppt för bokning.

Vem kan boka fritidshusen?

För att få använda SEB Rekreationsstiftelsen fritidsboenden ska du vara SEB anställd eller pensionär från SEB. Gäster som bryter mot gällande bestämmelser kan avstängas från framtida bokningar.

Vem får bo i husen? 

Det är en personlig förmån att få hyra fritidsboende av SEB Rekreationsstiftelse och den får inte överlåtas på en annan person. Det är inte tillåtet att hyra boende och sedan till exempel låta familjens barn ta över det. Respektera regeln om personligt nyttjande och avboka om du inte själv har möjlighet att använda den. Gästerna får inte byta hus med varandra.

Kan jag boka två hus under samma vecka?

Nej, det är en personlig förmån och du ska vara boende i det hus du bokar.

Får man ta med pälsdjur till husen?

Pälsdjur är tillåtet i de hus där så är angivet. Använd filtreringen till vänster i bokningssystemet för att lättast hitta lämpligt hus. 

Om jag söker på en hel månad får jag upp alternativa datum, vilka förslag är det som visas?

De datumförslag som ges som alternativ är lediga hus som är tillgängliga närmast i tid sett från ditt avresedatum. Vill du få en översikt över allt som är ledigt under de närmsta månaderna ser du det lättast i tillgänglighetskalendern under fliken “Lediga hus”. 

Kan jag boka från min mobil eller iPad?

Ja, du kan boka från Ipad eller mobil genom att besöka www.sebrekreation.se 

Varför behöver jag uppge hur många vuxna och barn som ska bo i huset/lägenheten? 

Vid en olycka behöver vi veta hur många som bor i stugan/lägenheten. Våra husvärdar behöver också ha informationen för att kunna förberedda sänglinnen och dylikt.

Hur lång tid har jag på mig att göra min bokning?

Din bokning är reserverad i 10 min för dig att göra din bokning. Under den tiden kan ingen annan boka din stuga/lägenheten. Vid inaktivitet rensar den automatiskt din ”kundvagn” och du får göra om din bokning. 

Din profil och dina uppgifter

Varför måste jag lägga till mitt personliga mobilnummer?

Vi behöver kunna kontakta dig vi akuta eller andra särskilda situationer och behöver därav det nummer du är nåbar på under din vistelse. 

Hur hanteras mina personuppgifter?

Du finner sekretesspolicyn längst ned till höger på websidan för bokning. 

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?  

När du är inloggad i bokningssystemet klickar du på ”gubben” till höger där det står inloggad. Klicka sedan på ”mina uppgifter” i rutan som kommer upp. Redigera dina uppgifter och klicka spara.

Bekräftelse av bokning

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

Bokningsbekräftelsen skickas till den e-postadress du har angett i din kundprofil.

Vad är cWallet? 

Det är en gästbokningsapp som du kan välja att få bokningsbekräftelsen till. Det är valfritt för dig att använda appen. Bekräftelsen skickas alltid till din e-postadress. 

Måste jag använda cWallet? 

Nej, det är valfritt att använda cWallet för din bokningsinformation. 

Var hittar jag nyckelkoden?

Du hittar nyckelkoden till huset i bokningsbekräftelsen. 

Avbokning och betalning

När ska jag senast betala huset?

Du betalar huset direkt i samband med att du bokar. Betalningen gör du med valfritt betalkort. 

Vilka betalkort kan jag betala med?

De flesta betalkort går bra att betala med. 

Hur många dagar tar det innan jag får återbetalningen vid en avbokning?

Vid avbokning, längre än 4 veckor till avresedatum, sker återbetalningen inom 3-5 bankdagar automatiskt till det kort du betalat med. 

Hur avbokar jag? 

Du kan själv avboka din resa genom att klicka på länken i din bokningsbekräftelse ”Gör ändringar i din bokning i appen snabbt och enkelt”. Klicka sedan på ”mina handlingar” och välj avboka. 

Vad händer om jag avbokar min resa närmare än 4 veckor (28 dagar) före ankomst?

Om du avbokar närmare än 4 veckor (28 dagar) före ankomst kommer vi att debitera dig hela priset för vistelsen. Det enda undantaget där en återbetalning kan göras är i följande situationer: 

  • Din semester avbröts av din chef. (Godkännande måste lämnas in)

  • Du blir sjuk innan du påbörjar din resa. (Läkarintyg måste lämnas in)

Underlag skickas in till rekreationsstiftelsen@seb.se.

Problem med inloggning

Vad gör jag om jag inte kan logga in i systemet? 

Skicka ett e-postmeddelande till rekreationsstiftelsen@seb.se och beskriv ditt problem. Ange ett kontaktnummer. Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar. 

Boka båtturen

Hur bokar jag båten till Villinge/Gillinge?

Båten bokas tillsammans med huset. Du kan inte boka båten separat. 

Måste jag åka med SEB-båten till Villinge/Gillinge öarna?  

Nej, det är möjligt att boka en separat "Sjötaxi" eller åka med egen båt.

Kan jag boka båten till Villinge/Gillinge senare? 

Nej, vill du åka med SEB-båten till öarna måste du boka din båttur samtidigt som du gör bokningen av huset.  Det är inte möjligt att boka båtturen i efterhand.

Vad kostar det att boka båten till Villinge/Gillinge öarna?

Det tillkommer inget pris då båtresan är inkluderad i hyran för huset.

Var hittar jag tidtabellen för båtturerna?

Längst ned på din bokningsbekräftelse finns en länk till båtturlistan. Turlistan finner du även på hemsidan på Orterna Villinge respektive Gillinge under länken “Bra att veta”.

Kan jag ta båt till affären från Villinge/Gillinge öarna? 

En länk till tidtabellen för “handlarbåten” (går endast under högsäsong) hittar du längst ned på din bokningsbekräftelse. Tidtabellen finner du även på hemsidan på Orterna Villinge respektive Gillinge under länken “Bra att veta”.

Flyginformation och hus utomlands

I det gamla systemet var jag tvungen att ange mina flyguppgifter för Gran Canaria, var gör jag det nu?

I det nya bokningssystemet behöver du inte längre lägga till dina flyguppgifter då husvärden själv kan se hur många gäster som är bokade för respektive bungalow. Observera att incheckning är tidigast kl.15.00, oavsett när ni anländer. Utcheckning är kl.10.00, oavsett avresetid (Beror på att städning av samtliga Bungalows måste hinnas med innan nästa gäster anländer kl. 15, går Inte i dagsläget att ändra på).

Hur får jag nyckeln till lägenheten i Barcelona? 

I bokningsbekräftelsen som skickats till din mejl i samband med att du slutfört och betalat din bokning finner du information om hur du hämtar nyckeln. 

Varför behöver vi uppge information om samtliga gäster när vi bokar lägenheten i Barcelona?

Vi måste se till att lägenhetsvärden delar ut nyckeln till rätt person och vi måste också se till att det är rätt person som bor i lägenheten.

Kan jag lägga till eller ta bort medpassagerare till boendet i Barcelona? 

Ja, du kan själv ändra antalet resenärer via cWallet Appen. 

Övrigt 

Behöver jag reseförsäkring när jag reser till SEB-husen?

Ja, du måste alltid se till att du har privat reseförsäkring eller reseskydd via din hemförsäkring. SEB:s försäkring täcker dig inte under din privata semester. 

Kan jag se alla hus som är tillgängliga för en viss månad eller vecka? 

Ja, gå till "Lediga hus" så visas alla lediga hus/lägenheter i grönt. 

Kan jag titta på bilder på husen/lägenheterna innan jag bokar? 

För att läsa om respektive hus söker du upp det i bokningsportalen och klickar på “se detaljer” och väljer “bilder”. Som anställd kan du också läsa och se några axplock av bilder i de pdf:er som finns tillgängliga till höger på sidan “Hyra fritidshus”. 

Kan jag se priser på husen innan jag bokar?

Priserna visa i samband med att du söker upp ett ledigt hus/lägenhet. 

Vart vänder jag mig om jag har frågor? 

Skicka ett mail till rekreationsstiftelsen@seb.se.  Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar.

bottom of page